Zonnepanelen

Momenteel is aanmelden niet mogelijk i.v.m. een lange wachttijd.

Helaas is het tijdelijk niet mogelijk om aan te melden voor zonnepanelen. Door de gestegen energieprijzen is de vraag naar zonnepanelen onder onze huurders fors gestegen. De vraag is groter dan op dit moment door onze installatiepartner Tenten Solar verwerkt kan worden. Dit heeft o.a. te maken met het tekort aan materialen en beschikbaarheid van goed personeel.

De huurders die zich reeds hebben aangemeld krijgen in het eerste kwartaal van 2023 een aanbieding. Installatie van de zonnepanelen zal vervolgens op zijn vroegst plaatsvinden in kwartaal 2 van 2023. Zodra het weer mogelijk is om aan te melden zullen wij dit op de website http://zonrijk-wonen.nl en op http://www.kleurrijkwonen.nl melden.



Veel gestelde vragen

Hoe haal ik het meeste uit mijn zonnepanelen?
Het beste kunt u overdags apparaten aanzetten of gebruiken, die veel energie verbruiken.
Zoals wasmachines, drogers, vaatwasmachines, stofzuigers en dergelijke.
U verbruikt dan direct de stroom die van uw zonnepanelen afkomen.

Stroom die u niet gebruikt, levert u terug aan het net. Via de salderingsregeling krijgt u hiervoor nu een vergoeding van uw energieleverancier. De hoogte van deze vergoeding verschilt per energieleverancier.

De voorgenomen wijziging van de salderingsregeling is uitgesteld tot 2025. Wij houden u op de hoogte van veranderingen.
Waar vind ik informatie over de werking van mijn zonnepanelen?

U heeft een handleiding gekregen van Tenten Solar. Deze vind u meestal naast de omvormer. Hierin vindt u de nodige informatie. U kunt deze informatie ook vinden op de website van Tenten Solar.

Als er een storing is, dan geeft de omvormer dit aan. In de handleiding vindt u de meest voorkomende storingen en wat u hieraan kunt doen.

Ik woon in een appartement. Waarom kunnen wij geen zonnepanelen nemen?

Wij onderzoeken de mogelijkheden per appartementencomplex. Vanaf 2023 starten wij met het plaatsen van panelen op complexen met een hoge energiebehoefte voor algemene voorzieningen. Wij informeren u vroegtijdig wanneer uw complex aan de beurt is.

Ik huur een woning, toch kan ik geen zonnepanelen laten plaatsen. Hoe kan dit?

Het kan zijn dat de ligging van uw woning niet gunstig is. Hierdoor leveren zonnepanelen op uw dak onvoldoende energie op. Tenten Solar beoordeelt daarom vooraf altijd hoe de ligging van uw woning is. Het kan ook zijn dat wij uw dak in de toekomst renoveren. KleurrijkWonen geeft u dit dan netjes aan.

Waarom betalen huurders verschillende bedragen per maand per zonnepaneel?

De afgelopen jaren hebben we zonnepanelen met een lagere opbrengst geplaatst, tegen lagere servicekosten. Inmiddels is de ontwikkeling van zonnepanelen verder gegaan. Nu plaatsen we zonnepanelen met een hogere opbrengst. De servicekosten voor deze panelen zijn hoger. Voor de huurder blijft het voordeel gelijk.

Andere woningcorporaties leggen wel zonnepanelen op noordelijk gelegen daken. Waarom jullie niet?

Wij vinden dat investeren in zonnepanelen alleen zin heeft, als u er voldoende opbrengst van krijgt. Als de ligging van een dak ervoor zorgt dat dit niet het geval is, heeft plaatsing van zonnepanelen geen zin. Het leidt dan niet (of onvoldoende) tot lagere energielasten voor u, terwijl u er wél maandelijks servicekosten voor betaalt.

Mijn zonnepanelen zijn oud. Kan ik nieuwe panelen laten installeren?

Wij plaatsen zonnepanelen sinds 2015. Zonnepanelen hebben een levensduur van ruim 20 jaar.